Czy czasami nie myślicie, że decyzje w firmie w której pracujecie są absurdalne i sprzeczne ze sobą?
Czy nie myślicie, że wy poruszacie firmę w dobrą stronę a ktoś innym w przeciwną?
Myślisz nad własnym biznesem – chcesz uniknąć typowych błędów?
Jeśli na te 3 pytania odpowiedziałeś twierdząco to Twoja firma może mieć problem – nie mieć strategii budowania wizerunku. Dlaczego strategia jest ważna?
Wcześniej pisałem trochę o Apple, Samsungu i Kia, przyznam szczerze, że te tematy były na topie i chciałem aby więcej osób weszło na moją stronę i poznało moje zdanie. Teraz, kiedy już odwiedziły mnie miliony i wszyscy już o tym wiedzą chcę napisać coś od siebie. Coś co ciągle widzę i widziałem wcześniej.
W takich momentach wiedziałem, że firmie brakuje strategii długoterminowej.
Zawsze mnie to wkurzało i irytowało, starałem się o tym mówić, rozmawiać z innymi pracownikami, z szefami. Jedni brali mnie za szaleńca, drudzy myśleli, że naczytałem się książek i mam teorię, a praktyka to co innego. Jedna rozmowa o strategii dawała krótkotrwałe zmiany, ale po dłuższym czasie (rok, dwa) coś się zmieniało na lepsze. Była większa świadomość i dojrzałość.
Teraz to wszystko się zmienia i coraz więcej firm wie jak ważna jest identyfikacja wizualna i nie chodzi o logo czy wizytówkę, ale o szereg działań, o których mówimy strategią dla marki czy firmy.
Nie ma jednego przepisu na sukces.
Nie ma dobrej czy złej strategii.
Nie ma dobrej czy złej strategii. Są niedopasowane do celu Twojego biznesu.
Dobra strategia powinna być dopasowana do celu.
Jeśli celem sprzedażowym jest zarobienie 100 000 000 zł to co za różnica czy sprzedamy 1 produkt za milion, czy milion produktów za 1zł? Nie ma różnicy, ale są różne ku temu strategie.
Dobra strategia kreuje wyróżnienie na rynku.
Piękno świata polega na kontraście. W muzyce podobają nam się kontrastujące ze sobą dźwięki. W obrazach wyróżniające się kolory. Potrawy z przeciwnymi pozornie smakami są uznane za smaczne. Jeśli chcemy być zapamiętani musimy się różnić.
Strategia powinna być spójna i konsekwentna.
Taka sama dla wszystkich działów w firmie i dla wszystkich pracowników, dla szefa i zarządu i prezesa – jedna. Wszyscy powinni się z nią utożsamiać (to temat na następny wpis).
Nikomu nie muszę tłumaczyć, że będzie niefajnie jeśli po pół roku szef zrobi zebranie i stwierdzi, że to nie działa sprzedaż nie wzrosła – wracamy do poprzednich metod. Nie tędy droga.
Dobra strategia określa rozwój i jest długo terminowa (5 lat).
Gdzie chcesz być za 5 lat? – to pytanie zadaję każdemu klientowi.
Marketing to tylko narzędzie machiny, którą jest strategia. Marketing ma charakter krótkotrwały i ma na celu osiągnięcie szybkich celów (najczęściej sprzedażowych). Strategia to szereg działań napędzających firmę w określonym kierunku. To jak wyścigi w wioślarstwie. Cała drużyna musi wiosłować w tą samą stronę i w ten sam sposób. W przeciwnym razie będziemy się kręcić w kółko. Strategia nadaje rytm wiosłowania a także wskazuje drogę – czyli jest jakby sternikiem. Która strategia wygra?